Postadresse
Forsvars- og Sikkerhetsindustriens Forening (FSi)
Postboks 5250, Majorstuen
0303 Oslo
Org.nr. 992931183
Forsvarets flåteplan omfatter anskaffelse av nye ubåter, standardiserte fartøy og moderne fregatter til Sjøforsvaret. Dette er strategiske investeringer som gir en unik mulighet til å styrke norsk forsvarsindustri og bygge den forsvarsindustrielle basen Norge trenger.
Den såkalte flåteplanen og anskaffelsene av nye ubåter, standardiserte fartøy og fregatter er sentrale i forsvarssatsningen som følger av gjeldende langtidsplan for forsvarssektoren.
Norsk forsvarsindustri vil spille en viktig rolle i alle disse anskaffelsene. Anskaffelsene er derfor også en unik mulighet til å utvikle vår forsvarsindustrielle base, slik også Stortinget la vekt på da langtidsplanen ble godkjent.
Byggingen av nye ubåter foregår nå i Tyskland, hvor levering planlegges fra 2029. Som kjent sluttet Stortinget seg til at det kan anskaffes seks ubåter.
Et omfattende industrisamarbeid mellom Norge og Tyskland ble etablert i forbindelse med ubåtkjøpet, som inkluderer felles utvikling, vedlikehold, utdanning og bred involvering av norsk industri. Det pågår også et bredere strategisk industrisamarbeid om nye kapasiteter.
I slutten av august annonserte regjeringen at Norge vil anskaffe minst fem Type 26-fregatter fra Storbritannia. I forkant av offentliggjøringen, utga Forsvarsdepartementet en strategi for norsk industriell involvering i anskaffelsen. FSi mener denne strategien gir en god ramme for veien videre, og det blir nå viktig at strategien følges opp som forutsatt.
Det første industriforumet for fregattanskaffelsen blir holdt i form av et webbasert forum 14. november, hvor invitasjonen kan finnes både på FDs og FSi sine hjemmesider. Arrangementet er åpent, og vi oppfordrer alle interesserte til å melde seg på for å få mer kunnskap om rammene og veien videre for industridelen av fregattanskaffelsen.
Som en konsekvens av fregattsalget til Norge, vil Storbritannia få en industriforpliktelse overfor norsk forsvarsindustri lik kjøpesummen. Dette vil bli den mest omfattende industrisamarbeidsavtalen noensinne for norsk industri.
Industrisamarbeidsavtaler er et særskilt instrument som har til formål å sikre en konkurransedyktig norsk forsvars- og sikkerhetsindustri innenfor viktige teknologi- og produktområder for Forsvarets utvikling.
Forsvarsindustrimarkedene er som kjent svært proteksjonistiske, og industrisamarbeidsavtaler etter store forsvarsanskaffelser fra utlandet er nødvendige for å gi vår egen forsvarsindustri adgang til eksportmarkedene vi trenger for å opprettholde en konkurransedyktig nasjonal industri.
Det er samtidig formelle avgrensinger for hva som kan godkjennes innenfor industrisamarbeidsavtaler. Bakgrunnen for dette er at industrisamarbeidsavtaler ikke må forstyrre markeder utenfor forsvarsmarkedene. FD og FMA vil orientere mer om dette under industriforumet 14. november.
Norge bør uansett ha en klar ambisjon om at det strategiske samarbeidet med Storbritannia får ringvirkninger også for øvrig norsk næringsliv, utenfor det som kan godkjennes innenfor industrisamarbeidsavtalen.
I slutten av oktober utlyste regjeringen nasjonal konkurranse for bygging av standardiserte fartøy, hvor Stortinget i langtidsplanen sluttet seg til at det skal bygges inntil 28 fartøy.
Prosjektet er nå i en forprosjektfase, hvor det skal besluttes et design før det deretter vil bli konkurranse om bygging av fartøy. I denne forprosjektfasen vil det være tett kontakt mellom myndighetssiden, hvor FMA har et særskilt ansvar, og industrien. Dialogen med industrien skal sikre at man finner frem til gode løsninger innenfor det som blir en intensiv forprosjektfase, før kontrakt signeres og bygging kan starte.
Ambisjonen om å ha ferdige standardiserte fartøy i 2030 er ambisiøs, men viktig. Flere allierte land planlegger for å anskaffe denne fartøyklassen de neste årene, og det er også for norsk industri viktig at vi lykkes med eksportpotensialet knyttet til standardfartøyene.
Det er etablert et eget industriforum for standardfartøy, hvor FD og ulike representanter fra forsvarssektoren deltar sammen med NFD. I tillegg sitter følgende organisasjoner i industriforumet: Stiftelsen Maritimt forum, FSi, Norsk industri, LO, Grønt skipsfartsprogram, Bransjeorganisasjonen norske skipsverft, og Norske maritime eksportører.
Industriforumets formål er å være en nasjonal kontaktgruppe for anskaffelsen, som skal bidra til overordnet koordinering mellom myndigheter og den brede industrien. Foreløpig har dialogen vært av nokså generell karakter og preget av informasjon om fremdrift av prosjektet.
FSi arbeider bredt for å ivareta forsvarsindustriens samlede hensyn i oppfølgingen av flåteplanen, hvor vi har et godt og tett samarbeid med FD og forsvarssektoren. Relevant informasjon fra FSi til medlemmene vil deles under sjøutvalgets fane på medlemssidene.
Postadresse
Forsvars- og Sikkerhetsindustriens Forening (FSi)
Postboks 5250, Majorstuen
0303 Oslo
Org.nr. 992931183
Besøksadresse
Næringslivets Hus
Middelthunsgate 27, Majorstuen
0368 Oslo
Dersom du allerede har registrert deg som bruker, men har glemt passordet kan du klikke på "Glemt passord" på neste side